VR en motivatie in therapie

Motiveren en vooruitgang meten
Virtual Reality in de kinesitherapie
Wat?
Virtual Reality (VR) is een computertechniek waarbij het lijkt alsof je in een andere werkelijkheid bent. Door een speciale VR-bril wordt de zichtbare werkelijkheid simpelweg vervangen door computergegenereerd beeld. De bril bevat namelijk een beeldscherm en sluit je zicht op de buitenwereld af.
VR wordt bij Dominiek Savio gebruikt als ontspanning en beleving, maar ook vaak tijdens de sessies kinesitherapie. Studenten werkten al verschillende projecten uit, voornamelijk bij onze jongeren.
- Fietsen op rollen met VR.
- Hippotherapie oefenen met VR.
Relevantie?
Vele cliënten hebben wekelijks kinesitherapie nodig omwille van hun beperking. Zeker bij de jongeren is het een hele uitdaging om hen gemotiveerd te houden tijdens de sessies. Door het toevoegen van VR lukt dit vaak makkelijker. Bovendien kunnen we dankzij het loggen van de datagegevens hun vooruitgang beter in de gaten houden.
Onze rol?
We werken nauw samen met hogescholen en universiteiten die inzetten op VR en therapie. Op deze manier zijn we als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en kunnen we deze mee uittesten zodat ze beter afgestemd zijn op de noden van onze leerlingen en volwassenen. We investeren in deze technologieën zodat onze cliënten het maximale uit hun therapiesessies kunnen halen.