Manual.to

Digitale stappenplannen in het onderwijs
Manual.to
Wat?
Het secundair onderwijs van Dominiek Savio merkt dat leerlingen met een neuro-motorische problematiek, in regulier en buitengewoon onderwijs, moeite hebben met het plannen van opdrachten. Stappenplannen kunnen hierbij helpen. Stappenplannen op papier zijn echter stigmatiserend en niet altijd efficiënt.
Met middelen van Veranderwijs.nu (beheerd door de Koning Boudewijnstichting) gingen enkele ondersteuners op zoek naar een eenvoudige digitale applicatie die een duurzaam en zelfstandig leertraject mogelijk maakt. Uiteindelijk koos Dominiek Savio voor een samenwerking met Manual.to. Dankzij dit partnership kunnen ondersteuners en leerkrachten gedifferentieerder te werk gaan.
Relevantie?
Digitale stappenplannen bieden heel wat kansen voor leerlingen met een neuro-motorische beperking.
- Altijd bij de hand (smartphone of tablet)
- Leerkrachten kunnen stappenplannen vlot delen en uitwisselen
- Stappenplannen kunnen eenvoudig bijgewerkt worden
- Er is slechts 1 stap tegelijkertijd zichtbaar
- Er kan met beeld en video gewerkt worden
- …
Onze rol?
Drie gemotiveerde leerkrachten en therapeuten van Dominiek Savio deden een vooronderzoek naar het belang van stappenplannen en vergeleken vervolgens het marktaanbod. Uiteindelijk werd beslist om een samenwerking met manual.to aan te gaan.