Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Een smartphone of tablet toegankelijker maken? Dat kan!

Katrijn Vanden Berghe, logopediste Centrum Consult, gaf een presentatie over apps en instellingen die smartphones en tablets toegankelijker maken voor mensen met een beperking. Dat gebeurde tijdens het Reva-café van AZ Delta Roeselare dat in het teken stond van 'Sociale integratie en communicatie'.

We gebruiken met z'n allen technologie zoals smartphone of tablet om te Whatsappen, e-mails te versturen, websites te bezoeken. Mensen met een beperking stuiten hierbij vaak op problemen. 

  • Het wordt moeilijk om contact te houden met familie of vrienden, omdat sms'en lezen niet meer lukt. 
  • Bediening van het schermtoetsenbord gaat niet meer vlot. 
  • Personen met afasie die moeite hebben met spreken, kunnen plots niet meer telefoneren. 
  • De complexiteit van het toestel zorgt voor frustratie.  

Er zijn tegenwoordig gelukkig ook al heel wat mogelijkheden om een toestel toegankelijker te maken. In samenspraak met de logopedist van AZ Delta, selecteerde Katrijn Vanden Berghe een aantal interessante apps die ze demonstreerde tijdens de presentatie. 

  • instellingen voor schermlezen
  • apps voor vereenvoudigen van brieven en webpagina's
  • bediening via spraakassistentie

Deze samenwerking tussen Centrum Consult en AZ Delta zorgt voor een wederzijdse wisselwerking, die voor beide partijen gunstig is. 

Ook een vraag voor Centrum Consult? Contacteer ons: info@centrumconsult.be